کد خبر: ۲۴۱۳۷
|
۰۶ دی ۱۴۰۰ | ۱۵:۲۴

متاورس پنجره ای جدید رو به دنیای مجازی| همگرایی فناوری های جدید برای دنیایی جدیدتر

فناوری های نوظهور از جمله هوش مصنوعی، واقعیت مجازی، واقعیت افزوده، 5G و بلاکچین احتمالاً طی چندین سال آینده همگرا خواهند شد و در آن همگرایی، مجموع به مراتب بیشتر از هر جزء خواهند بود. کاتالیزور این همگرایی، متاورس خواهد بود(شبکه ای متصل از جهان های مجازی سه بعدی همیشه آنلاین).

مریم سوملایر

به گزارش «نبض فناوری»، مفهوم متاورس پتانسیل گسترده ای دارد. در یک سطح می تواند یک کانال رسانه اجتماعی سه بعدی با پیام هایی باشد که کاملاً توسط هوش مصنوعی برای هر کاربر هدف قرار می گیرد. این چشم انداز شرکت متا (فیسبوک سابق) است. متاورس همچنین پتانسیل را دارد که بستری فراگیر برای اطلاعات، سرگرمی و کار باشد.

متاورس های متعددی (حداقل در ابتدا) وجود خواهد داشت که برخی از آنها برای علایق خاص مانند بازی یا ورزش طراحی شده اند. تمایز کلیدی بین فناوری فعلی و متاورس، امکانات غوطه‌وری است که متاورس ارائه می‌دهد، به همین دلیل است که متا، مایکروسافت، انویدیا و دیگران سرمایه‌گذاری زیادی روی آن می‌کنند.  همچنین ممکن است متاورس به نسخه بعدی اینترنت تبدیل شود.

به جای تماشای اخبار، احساس می کنید که در اخبار حضور دارید. به جای تماشای یک بازی بسکتبال در تلویزیون، می توانید آن را در حالت 360 فراگیر تجربه کنید. مردم می توانند به صورت مجازی در یک کنفرانس شرکت کنند، سخنرانی های را تماشا و با دیگران ملاقات کنند. در متاورس، حضور دیجیتالی ما به طور فزاینده ای مکمل واقعی خواهد بود.

متاورس به منظور جایگزینی یا بهبود عملکرد واقعی در یک فضای مجازی است. کارهایی که کاربران در زندگی روزمره خود انجام می دهند، مانند شرکت در کلاس ها یا رفتن به محل کار، می توانند در متاورس انجام شوند. به عنوان مثال، متاورس می تواند یک پلت فرم سه بعدی کاملاً جدید برای تجارت الکترونیک ارائه دهد. تجربه خرید واقعیت مجازی را تصور کنید، به طور مجازی در راهروهای یک فروشگاه بزرگ (که توسط بسیاری از شرکت‌های شریک پلتفرم که مخصوص شما طراحی شده) قدم بزنید. در این فروشگاه، اقلام در حال فروش بر اساس سلیقه و نیازهای مورد انتظار شما انتخاب می شوند و قیمت گذاری مبتنی بر ارزش به صورت پویا و بر اساس سن محصول (اگر کالای فاسد شدنی باشد)، عرضه و تقاضا یا هر دو است.

ابتدازندگی دوم وجود داشته است

در حالی که متاورس جدید و آینده نگر به نظر می رسد، ما قبلاً در آن بوده ایم. علاوه بر رویاپردازان اولیه نیل استفنسون و ویلیام گیبسون، که متاورس را در داستان توصیف کردند، یک متاورس بسیار واقعی در سال 2003 ساخته شد. این متاورس با نام Second Life شناخته شد و میلیون ها نفر به این پلتفرم هجوم آوردند تا دنیای دیجیتالی جایگزینی را تجربه کنند. آواتارها NBC Second Life را به عنوان یک دنیای مجازی آنلاین توصیف کردند که در آن آواتارها کارهایی را انجام می دهند که افراد واقعی در زندگی واقعی انجام می دهند. دانشگاه هاروارد حتی کلاس های آنلاین را در Second Life تدریس می کرد.

با این حال، محبوبیت Second Life کمی بعد کاهش یافت. همانطور که در مقاله Computerworld در سال 2007 توضیح داده شد، این تجربه دارای چالش «واسط کاربری ضعیف، الزامات فنی قوی، منحنی یادگیری شیب دار، ناتوانی در مقیاس‌بندی، و حواس‌پرتی‌های متعدد» بود.

در سال 2007، VR، AR، 5G، بلاک چین یا ارز دیجیتال وجود نداشت. رایانش ابری در مراحل ابتدایی خود بود و اینترنت موبایل همچنان در حال ظهور بود زیرا اولین آیفون به تازگی معرفی شده بود. علاوه بر این، هوش مصنوعی تأثیر محدودی داشت، زیرا هنوز چند سالی به رونق یادگیری عمیق باقی مانده بود. شاید به همین دلیل است که متا اکنون شیفته ایده متاورس است زیرا به دنبال ترکیب قانع‌کننده‌ترین عناصر  فیس‌بوک و زندگی دوم است، بر اساس یک پلتفرم کاملاً جدید که توسط جدیدترین‌ها طراحی شده است.

فناوری های نوظهور تقریباً آماده هستند

بسیاری از فناوری‌هایی که متاورس را فعال می‌کنند، از جمله واقعیت مجازی و واقعیت افزوده و بلاک چین، دیر به بلوغ می‌رسند، اما به سطحی از قابلیت نزدیک می‌شوند که برای موفقیت حیاتی است.

برای VR، بیشتر هدست‌ها همچنان باید به رایانه شخصی یا کنسول بازی متصل شوند تا به قدرت پردازش و سرعت ارتباطی مورد نیاز برای تجربه‌های فراگیر دست یابند. تنها Oculus Quest 2 متا تاکنون از این محدودیت کابل رهایی یافته است. اما به گفته یکی از معاونان متا، آن هدست نیز حجیم است. با پردازنده‌های سریع‌تر و ارتباطات بی‌سیم با سرعت بالاتر در افق نزدیک، وضوح بصری بهتر و تجربیات غیرقابل اتصال در چند سال آینده پدیدار خواهد شد.

 

چشم‌اندازهای AR احتمالاً تا حدی به دلیل شکست بازار پرطرفدار Google Glass در زمان معرفی در سال 2012 آسیب دیدند و در حالی که Pokemon Go پیشرفت بزرگی برای این فناوری در سال 2016 ایجاد کرد، از آن زمان تاکنون پدیده مشابهی وجود نداشته است. اما ظاهراً یک بازیگر مهم جدید آماده ورود به بازار است: احتمالاً با تحریک مفهوم متاورس و حرکت‌های رقبا، انتظار می‌رود اپل اولین هدست AR/VR خود را در اواخر سال 2022 عرضه کند.

بلاکچین زیربنای رمزارز مانند بیت کوین است و امکان خرید کالاها و هویت های مجازی و انتقال یکپارچه بین پلتفرم های مختلف متاورس را فراهم می کند. برنامه های بلاکچین جدید مانند NFT ها منجر به پذیرش بیشتر می شوند و به طور بالقوه به یک اقتصاد جدید اشاره می کنند. وال استریت ژورنال گزارش داد که رقابت برای گسترش این فناوری ادامه دارد و افزود که پرداخت‌های مبتنی بر بلاکچین بر زیرساخت‌های مالی قدیمی ما برتری دارند. به طور مشابه، نیویورک تایمز گزارش داد که صندوق های سرمایه گذاری خطرپذیر در سال 2021  حدود 27 میلیارد دلار در شرکت های رمزنگاری و بلاک چین سرمایه گذاری کرده اند که بیش از مجموع 10 سال گذشته است.

چشم انداز متاورس

برخی از برندها در حال حاضر عجله دارند تا در متاورس سرمایه گذاری کنند و متاورس احتمالاً در حال تکامل خواهد بود این به این دلیل است که فناوری‌های مورد نیاز هنوز برای بهینه‌سازی عملکرد، سهولت استفاده و هزینه راه در پیش دارند. یک شرکت نیمه رسانا گفته است که متاورس به افزایش 1000 برابری راندمان محاسباتی نسبت به پردازنده های پیشرفته امروزی نیاز دارد.

چه سه سال طول بکشد و چه 10 سال، حرکت عظیم و بودجه به ظاهر نامحدودی در مورد متاورس وجود دارد.

ارسال نظرات
همزمان با نمایشگاه نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی سکوی توسعه‌ نوآوری و فناوری صنعت پتروشیمی کشور رونمایی می‌شود
دادگاه ضدانحصار گوگل و وزارت دادگستری برگزار شد؛ احتمال جریمه غول فناوری به‌‌دلیل حذف مستندات مهم
رییس سازمان رگولاتوری اعلام کرد؛ تعهد اپراتورها برای پوشش فیبر نوری تا ۱۴۰۴
وبگردی